donderdag 29 december 2011

Nog eens een berichtje van onze lessen thuis

Hallo allemaal,

Het zal een lange (voor sommige misschien een saaie) post worden.

Al de teksten die je ziet liggen op hun tafel, worden door de kindjes om de beurt gelezen. Ik help de jongste met lezen, maar ze kan al meer woorden herkennen en zelf lezen dan toen ze naar school ging. Ook den oudste kan al beter rekenen dan ze ooit in het school gezegd hadden van hem.

Ik heb de foto's van de camera gehaald, maar kan zijn dat ze door elkaar staan, maar ze hebben wel een vast weekschema van de klas hoor.

Hier hebben we in één les, taal en metend rekenen gedaan en ineens geleerd hoe je je envelop juist verzend,..


Zelf een samenvatting proberen maken van de les W.O. (ik heb dat vroeger als leerling geleerd aan de hand van een "spin" maken en zo heb ik dat ook geleerd aan onze zoon. En het werkt voor hem ook zo, dus super hé.)


Ons dochter moet dat natuurlijk nog niet van buiten leren, dus zij mag steeds in al de teksten de lidwoorden kleuren en de woorden die ze zelf al kan lezen onderstrepen. En als ze nog tijd over heeft, maakt ze graag werkjes in haar oefenboekje.


Hier leren ze rekenen met de gewichten.


De gewichten met een komma aanleren, ik heb het zo uitgelegd op het bord, ik hoop dat het ik juist heb uitgelegd zo. Ze snappen het toch, dus ik denk van wel :-)


We leren waarom groenten goed zijn voor ons lichaam, maken daar ook weer een samenvatting van en zetten de theorieles ook ineens om in praktijkles en maken van de groenten, wortelen, ui en aardappel...een wortelsoep.


In de kookles leren ze dan ook nog eens hun gewichten en inhoudsmaten gebruiken, dus dat is ook mooi meegenomen hé.


En op het einde kregen zowel de papa als de bomma een heerlijk zelfgemaakt soepje.
Hihi, onze zoon wilde wel al die show niet doen gelijk zijn zus hoor, een rose servet en een beschuitje,.. neen gelijk een echte vent nam hij een grote kom uit de kast, en nog een grote soeplepel erbij, voila...mannelijk genoeg zo :-)


Het volledige recept komt op mijn keukenprobeersels te staan binnenkort.

We leren in W.O. over " De oertijd ".



We leren over de Euro.



Even een toetsje W.O. geven over " De provinicies van België".


Ons dochter mocht de provincies inkleuren en ze overschrijven.


Ook de inhoudsmaten invullen in een tabel, kwam aanbod in de les rekenen.
Eerst even oefenen op het bord,..


daarna het werkblad ervan maken...hihi, zelfs ons Angelina'ke volgt de les mee.


Ook ons dochter kon volgen hoor, ook eerst oefenen op het bord en daarna werkblad invullen.


Enkel moest zij de onderste oefening van het blad nog niet invullen, dat was nog te moeilijk voor haar. Maar voor de rest wilde zelf graag meedoen met den broer hoor.


En dan is er ook nog de franse les van bomma voor onze zoon, terwijl maakt de jongste werkblaadjes voor de les taal.


Dat was het even tot hier, want nu hebben ze al even vakantie,
als de papa vakantie heeft, nemen wij ook vakantie :-)
maar volgende week moet papa terug werken, dus starten de lessen ook weer.
En dat vinden ze niet erg, want ze zijn graag in de klas (gelukkig maar hé,hihi).

Groetjes,

11 opmerkingen:

Sandraatsjuh zei

Wat een leuke blog en weer een leerzame les voor de kinderen.. met mooie fotos!!

Fijne vakantie nog....

Linda zei

dat was weer leuk om te lezen. het ziet er allemaal reuze gezellig uit daar. fijn dat ze het zo naar de zin hebben.
ook wil ik je heel erg bedanken voor het lieve kerstkaartje hij kwam gister met de post aan. dank je wel. heb je mijn kaartje trouwens ook al gekregen want die is vorige week al verstuurd?
gr Linda

Irene zei

Dat was heel erg leuk om te lezen en wat fijn dat ze er duidelijk plezier in hebben en vooruit gaan, chapeau voor de Juf!!!!!
Dat gedoe op het bord.......hahha, daar had ik op school al moeite mee en nu begrijp ik er weer helemaal niets van dus ik vind je kindjes knap!!!!!
Fijne jaarwisseling en doe zo voort in 2012!!!!

Irene

Cindy zei

Amai mie, je maakt er je werk van hé? Je doet dat goed zenne als juf, je mag trots op jezelf zijn en op de kinderen die het zo goed doen! Je hebt de juiste keuze genomen.
Ben blij voor je ;-)
Oh ja, jammer genoeg heb ik je kerstkaartje nog niet mogen ontvangen, hoop dat het toch snel in de bus zal mogen zitten ;-(

Charlotte zei

Wat ben jij goed bezig met dat thuisonderwijs Jaimie! Het ziet er naar uit dat je zoon en dochter erg veel en snel bijleren.
Bij deze wil ik je ook bedanken voor de leuke kaart die vanmorgen in onze brievenbus zat! Heel erg leuk!
Prettige feestdagen,
Charlotte

Saskia zei

Fijn dat de lessen goed gaan, maar het lijkt mij een hele klus. Wel fijn om nu even vakantie te hebben ook voor je zelf.
Groetjes Saskia

Christine zei

Wat doe jij dat goed! En blijkbaar is het perfect voor je kindjes op die manier. Genieten jullie nu maar samen van de vakantie!
Liefs
Christine

susie zei

Wat doen de kindjes toch goed hun best meiske en jij doet ook zo goed je best. Een pluim voor de juf !
En wat werd ik verwend door kleindochter met de wortelsoep die ze me zo netjes op het versierde bord aangaf.De schat !

Dikke knuffel, X

marika zei

amai zeg,volgens mij leren ze meer bij u thuis dan op school.En ze vinden het nog leuk ook,wat wil een mens nog meer.
Ik vind het steeds weer leuk om te lezen hoe jullie schooldagen verlopen,dus blij gerust posten

groetjes,marika

Annette zei

Prachtig om zo met foto's een lesje bij te wonen.Mooi werk hoor!
xoxoAnnette

Marianne Schut zei

Hai Jaimy, ontzettend leuk om te zien hoeveel plezie jullie samen beleven aan het onderwijs! Zo kan het dus ook! Een voorbeeld voor velen denk ik. Liefs Marianne